What grinds my gears!
Ingen som påstått att det är förbjudet. Men kan man inte ta hänsyn till andra och göra det som är smidigast för alla så ska man inte vara ute i trafiken alls.
Innan sa en person att man "ska" vara på cykelbanan. Det är inte samma sak som "bör" så min tolkning var att hen ansåg att man inte fick vara på bilvägen.
Blir folk så arga av att se en cyklist cykla där de också har rätt att befinna sig så bör man istället rannsaka sig själv.
Forumets Mega Drive-expert!
Säkert någon som nämnt det men att klicka bort cookies. En negativ bieffekt av GDPR lagstiftningen.
Nån som nämnde det här tidigare,det finns en browser addon som heter "I still don't care about cookies" som tar bort dem automatiskt!
Det är jättefint väder och det är valborg. Folk har ledigt och det är skönt...
Och ändå så fortsätter de puckade missfostrena att joba med rivningsarbetet på ett hus intill, så att det bara yr stora moln med rivningsdamm!!!
Det är ju för fan omöjligt att ha ett endaste fönster öppet!!!! Visst under veckodag får man finna sig i det, men PÅ EN HELGDAG?!?!! Va faaaaan!!!
Det är jättefint väder och det är valborg. Folk har ledigt och det är skönt...
Och ändå så fortsätter de puckade missfostrena att joba med rivningsarbetet på ett hus intill, så att det bara yr stora moln med rivningsdamm!!!
Det är ju för fan omöjligt att ha ett endaste fönster öppet!!!! Visst under veckodag får man finna sig i det, men PÅ EN HELGDAG?!?!! Va faaaaan!!!
Är det vilodag nuförtiden för de?
Det visar ju bara att den svenska modellen med vilodagar och avtalsenlig lön håller på att fallera allt mer vi väljer oss själva istället för ett sammansvetsat samhälle För hundra år sedan hade vi inte ens en sammanhängande vettig semester som finns enligt lag, än så länge.
"Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som firas sedan 1890. Initiativet till demonstrationen 1890 togs av Andra internationalen, som genom en internationell manifestation ville kräva åtta timmars arbetsdag. Första maj har också kommit att firas till åminnelse av Haymarketmassakern 1886. Dagen firas runt om i världen av olika vänsterorganisationer, partier och fackföreningar genom demonstrationer och möten."
Säkert någon som nämnt det men att klicka bort cookies. En negativ bieffekt av GDPR lagstiftningen.
Finns olika webbläsar-tillägg som tar hand om det. Använder I don't care about cookies.
Nån som nämnde det här tidigare,det finns en browser addon som heter "I still don't care about cookies" som tar bort dem automatiskt!
Finns olika webbläsar-tillägg som tar hand om det. Använder I don't care about cookies.
Det mesta försvinner om man kör ublock och klickar i cookies-listorna i inställningarna.
Tack! Kör Safari och hittade en blocker nu som jag hoppas funkar.
Innan sa en person att man "ska" vara på cykelbanan. Det är inte samma sak som "bör" så min tolkning var att hen ansåg att man inte fick vara på bilvägen.
Blir folk så arga av att se en cyklist cykla där de också har rätt att befinna sig så bör man istället rannsaka sig själv.
Klart man ska vara på cykelbanan om det finns en. Sen vad som är tillåtet är en annan sak. Ser ingen anledning till att vi cyklister ska vara på vägen om det inte behövs.
BankID ..
Herrejävlar va de krånglat till det.
Appen slutade fungera på telefonen så avinstallerade appen och installerade den igen, då för att skaffa ny BankID för mobil så krävde de att jag skickade in foto på mitt körkort så gjort det ...
Nu säger appen att det inte är tillräckligt och jag måste skicka in mitt passport också!!!!
Så nu måste jag skaffa ett nytt sådant vilket kommer ta veckor och kosta pengar...
Så kan inte åka buss eller göra andra saker man behöver bankID till just nu..
https://media0.giphy.com/media/11tTNkNy1SdXGg/giphy.gif?cid=6...
Har själv ett utgånget pass och körkort är ju inte längre giltigt som identifikationshandling hos ex. polisen, så går väl inte få ut ett nytt pass nu längre heller, så då kan man väl inte heller få nytt bank-id heller. Bara en tidsfråga innan man får världens trubbel med allt det där, skulle jag tro.
Folk som kör om i vänsterfil i ca +5 km/h och har noll koll på vad som händer i högerfilen där man ligger och blir inklämd bakom lastbil, husvagn eller annat segt bös.
Samt folk som kommer i 150+ på motorvägen och förväntar sig att alla ska behandla dem som kungligheter och slänga sig av vägen samt be om ursäkt för att de råkade dela den med dem.
Jo, de tycks tro att det är likställt med påkallande av fri väg om de kör tokskalle-fort så måste alla andra genast avbryta sina pågående omkörningar etc så att dessa utan avbrott får köra om 5-10 fordon på ett bräde. Flyttar mig dock inte ur fläcken förrän jag gjort min normala omkörning i sansad hastighet, inte ens när de blinkar med helljus som om det vore en siren, då får de hellre krocka sönder bilen min.
Det verkar för övrigt vara väldigt provocerande för många i trafiken att man håller laglig hastighet på riksvägar och motorvägar. Vid påfarter på riksvägar brukar det ju vara 70, och alltid är det ju nån som förväntar sig att man ska ignorera den begränsningen och hålla 100 hela vägen, annars "markerar" de mot en genom att ligga 10cm bakom arslet på en. Dumt, det är ju dem som tar mest skada om man blir tvungen att bromsa plötsligt.
Klart man ska vara på cykelbanan om det finns en. Sen vad som är tillåtet är en annan sak. Ser ingen anledning till att vi cyklister ska vara på vägen om det inte behövs.
Fast lagen är det som bestämmer. Nu var jag tydlig i tidigare inlägg med varför jag kan tänkas vara på bilvägen trots att det finns en cykelbana och därför har inte bilister någon rätt att bli sur på en för det.
Av samma anledning som folk inte heller ska hetsa, tuta och blinka på epor. De får också vara där oavsett om man gillar det eller inte.
Forumets Mega Drive-expert!
Fast lagen är det som bestämmer. Nu var jag tydlig i tidigare inlägg med varför jag kan tänkas vara på bilvägen trots att det finns en cykelbana och därför har inte bilister någon rätt att bli sur på en för det.
Av samma anledning som folk inte heller ska hetsa, tuta och blinka på epor. De får också vara där oavsett om man gillar det eller inte.
Fast man ska göra allt för att trafiken ska gå smidigt. Det är liksom det grundläggande man lär sig och viktigare än att vara paragrafryttare. Det gör man inte om man cyklar på vägen när det finns cykelbana.
Att tuta i onödan är olagligt för övrigt.
Har själv ett utgånget pass och körkort är ju inte längre giltigt som identifikationshandling hos ex. polisen, så går väl inte få ut ett nytt pass nu längre heller, så då kan man väl inte heller få nytt bank-id heller. Bara en tidsfråga innan man får världens trubbel med allt det där, skulle jag tro.
Körkortet är visst en giltig id-handling. Det är bara banker som inte godkänner det. Hos alla myndigheter ska det fungera.
Folk som kommer på en påfart och ska in på motorvägen/motortrafikleden utan att planera det minsta vilket innebär att jag som redan är på motorvägen/motortrafikleden antingen måste gasa på som fan eller bromsa för att inte jubelidioten på påfarten ska få slut på vägbana. Verkar vara mer regel än undantag.
Det verkar för övrigt vara väldigt provocerande för många i trafiken att man håller laglig hastighet på riksvägar och motorvägar. Vid påfarter på riksvägar brukar det ju vara 70, och alltid är det ju nån som förväntar sig att man ska ignorera den begränsningen och hålla 100 hela vägen, annars "markerar" de mot en genom att ligga 10cm bakom arslet på en. Dumt, det är ju dem som tar mest skada om man blir tvungen att bromsa plötsligt.
Jag gör snarlikt, tyvärr är det vi som riskerar whip lash om de smäller in i oss även om deras bil måhända tar mer stryk.
Du kan nog inte ta bort bilisternas rätt att bli sur på dig, så långt sträcker sig inte lagen.
Personligen tycker jag motionärcyklister ska hålla sig borta från bilvägarna om alternativ finns. Allt som skapar onödiga risker i trafiken bör undvikas och cyklister på 50 vägar (och ibland 60+ vägar för de följer inte heller lagar) skapar onödiga risker oavsett vad lagen må säga.
Ligger cyklisterna i 50 på 50-vägen, by all means, go ahead....
Jag gör snarlikt, tyvärr är det vi som riskerar whip lash om de smäller in i oss även om deras bil måhända tar mer stryk.
Ja, så är det väl dessvärre.
Tyvärr så märker man dagligen i Sverige att det dras in på tok för lite körkort i det här landet. Finns så otroligt mycket onödiga risker många tar bara för att slippa sakta in lite. Önskar att det fanns betydligt fler civila polisbilar ute i trafiken som kunde klämma åt alla som gör idiotiska grejer. Men de verkar tyvärr bara köra civila poliser inne i stadskärnorna, de skulle behövas ute efter de större vägarna också.
Körkortet är visst en giltig id-handling. Det är bara banker som inte godkänner det. Hos alla myndigheter ska det fungera.
SKönt att höra. En fråga jag mer än gärna har fel i.
Folk som kommer på en påfart och ska in på motorvägen/motortrafikleden utan att planera det minsta vilket innebär att jag som redan är på motorvägen/motortrafikleden antingen måste gasa på som fan eller bromsa för att inte jubelidioten på påfarten ska få slut på vägbana. Verkar vara mer regel än undantag.
Personen som redan befinner sig på motorväg/led har också skyldighet att anpassa sin körning för att bereda plats för inkommande trafik. Vissa påfarter ger också föga utrymme för planering.
Håller med många här, om säkrare alternativ än "bilväg" finns så föredrar jag överlag att cyklister använder cykelbanan.
Men det är t.ex inte direkt säkert för varken motionscyklister eller fotgängare när någon susar förbi i 25-40km/h+ på en smal gångbana med eller utan cykelväg. Om Arne, 79 en kväll är ute och går med sin lilla hund som ränner tvärs över gång/cykelbanan en gång var tredje sekund i kasst belysning.. Kanske inte optimalt att ha en motionscyklist där.
Det är lagligt (och i vissa fall mer passande) för cyklister att använda vägarna, som förare är det bara acceptera det och justera körandet därefter. Klarar/vill man inte göra det på ett säkert sätt så ska man inte kontrollera ett fordon.
Sen att vissa cyklister tror att alla andra i trafiken är synska och därav vet i förtid när och hur cyklisten ska byta fil/svänga? Signalera på NÅGOT sätt för guds skull!
Youtube har äntligen fixat en sak jag stört mig på i åratal!
Om man pausade en video och kom tillbaks efter ett längre uppehåll så spolade videon tillbaks ~15-20 sekunder när man startade den igen, men det är nu äntligen ändrat så den startar på samma ställe där man lämnade av!
Underbart!
Vilka enorma prisökningar på usb minnen!?
Köpte ett 128gb för 4-5 år sen och betalade då 158:-
Kollade nu och du får nästan punga ut med lika mycket för 64gb .. wth?
Ett 128gb kan man ju få för en 120-130kr i snitt men jagar man så under hundringen du måste nog bli bättre på att leta priser. Sedan är det väl så att usb minnen används mindre och mindre och inte köps in i lika stora kvantiteter som för några år sedan.
Ps. På amazon ligger 64gbs minnen runt 50-70kr med usb 3.2 hastighet…
The Owls Are Not What They Seem
Människor i spandex som cyklar i klunga och i bredd på vägen, rakt i fängelse utan att passera GÅ.
Haha, ja cykla är kul, smidigt o skönt ibland, men då inte i fula spendex.
Är väl det värsta med sådana där landsvägscyklar som de vill man ska ha fula cykelkläder till.
Alla kommer de som de är med i Tour de france !!
Ett 128gb kan man ju få för en 120-130kr i snitt men jagar man så under hundringen du måste nog bli bättre på att leta priser. Sedan är det väl så att usb minnen används mindre och mindre och inte köps in i lika stora kvantiteter som för några år sedan.
Ps. På amazon ligger 64gbs minnen runt 50-70kr med usb 3.2 hastighet…
Kollade på Elgiganten då det jag va nöjd med det jag köpte där senast.
Kan anledningen vara att taket är nått hur stora minnena är tro?
Kollade på Elgiganten då det jag va nöjd med det jag köpte där senast.
Kan anledningen vara att taket är nått hur stora minnena är tro?
Nej nu år ju m2 nvme diskar plats i ett minne så snabbare och större har de allt blivit.
Nej får ju m2 nvme diskar plats i ett minne så snabbare och större har de allt blivit.
Här är den jag köpte sist 158:- och då va den ej på rea.
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/minnesko...
Här är den jag köpte sist 158:- och då va den ej på rea.
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/minnesko...
Den ligger på 123kr på amazon, som sagt börja leta runt finns säker ännu billigare någon annanstans. Bigbox butikerna tar ju nästa alltid hutlösa priser på småplock typ minnen, kablar och minneskort.
Den ligger på 123kr på amazon, som sagt börja leta runt finns säker ännu billigare någon annanstans. Bigbox butikerna tar ju nästa alltid hutlösa priser på småplock typ minnen, kablar och minneskort.
Det va ingen liten prisskillnad