Rapport: EA skrotar Black Panther-spelet och slår igen Cliffhanger Games

Robot
Rapport: EA skrotar Black Panther-spelet och slår igen Cliffhanger Games
Medlem

...and nothing of value was lost.

Synd om de som jobbade på studion. Men alla skruvade toppar i sina ekokammare måste börja lära sig att göra spel som faktiskt säljer och som folk vill ha. Om de sedan vill bränna pengar på ytligt politiskt vinklat skräp så får de göra det, men då ska de inte grina att ekonomin inte går ihop.

Tror de flesta är trötta på politiskt laddade spel och filmer och vill tillbaka till tiden när spel och filmer gjordes för sina kunder och inte för sina få anställda med lila hår och näsring...

Medlem

Vilken cliffhanger.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Releasehästryttare

Spindel mannen kan jag förstå och till en viss del Iron man, men andelen folk som vill ha ett Black panther spel måste vara väldigt liten.

Medlem

Trist, ett Black Panther-spel hade jag nog varit lite smått sugen på om det var bra. Samtidigt gissar jag cyniskt att om det är ett EA-spel så hade det varit lootboxes, DLC och allt annat jox som dödar spelglädjen dessvärre men hjälten som sådan är det inget fel på.

Redaktör

Kan vi bara ge fan i att prata hudfärg, kön osv i var och varannan nyhet, tack?

Vi MÅSTE kunna skriva spelnyheter utan att behöva rensa massa inlägg varje gång. Vill man diskutera politik - välj ett forum som är till för det. FZ är primärt en spelsite.

Inlägg rensade.

signatur
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vilken cliffhanger.

Tror du missat vad cliffhanger innebär.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Tror du missat vad cliffhanger innebär.

Filmen?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator
Skrivet av Tomas Helenius:

Kan vi bara ge fan i att prata hudfärg, kön osv i var och varannan nyhet, tack?

Vi MÅSTE kunna skriva spelnyheter utan att behöva rensa massa inlägg varje gång. Vill man diskutera politik - välj ett forum som är till för det. FZ är primärt en spelsite.

Inlägg rensade.

Detta igen, allihopa: håll er till att diskutera nyheten, tack.

Om det kommer mer information senare som bekräftar det ni skriver – dela det gärna då. Hittills är det dock mycket spekulationer som sprids som om de vore fakta. Skippa gärna det med tanke på ämnet, tills vi vet något mer.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

JRA
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

diskutera nyheten, tack.

Det går ju inte att diskutera nyheten när varenda inlägg som tar upp vad som är relevant i sammanhanget för denna nyhet tas bort "med tanke på ämnet".

Såvida ni med "diskutera" inte menar man endast får uttrycka snälla saker som "åh, vad synd att vi inte får ett Black Panther-spel"...

Jag gissar att det här inlägget också plockas bort fortare än kvickt "med tanke på ämnet". Varför inte stänga av möjlighet att kommentera överhuvudtaget om det är så det ska vara?

Moderator
Skrivet av JRA:

Det går ju inte att diskutera nyheten när varenda inlägg som tar upp vad som är relevant i sammanhanget för denna nyhet tas bort "med tanke på ämnet".

Såvida ni med "diskutera" inte menar man endast får uttrycka snälla saker som "åh, vad synd att vi inte får ett Black Panther-spel"...

Jag gissar att det här inlägget också plockas bort fortare än kvickt "med tanke på ämnet". Varför inte stänga av möjlighet att kommentera överhuvudtaget om det är så det ska vara?

"Jag kommer inte att kommentera fler gånger på denna sida. Tack och hej.". - så gick det med det.

Vi har absolut ingen aning om varför studion stängdes ned. Många av er, som ofta diskuterar och har starka åsikter om kön, politik och annat, hoppar såklart snabbt på det tåget – särskilt med tanke på tidigare uppgifter som kommit från studion. Exempelvis att en person som arbetat där nästan skröt om att de inte anställer vita personer.

Är det anledningen till att studion stängdes ned? Kanske – men vi vet faktiskt inte. Det kan lika gärna vara så att det hon sa, och det ni tror är orsaken, inte alls har med nedläggningen att göra. De kanske allmänt gjort ett dåligt jobb på olika sätt och man kände att då Black Panther redan ska vara med i ett annat spel, då sparar vi pengar och lägger ned detta som ändå inte kom någonstans. Behöver absolut inte har något med kön och politik att göra.

Så istället för att diskutera det som om det vore den enda sanningen, tycker vi att det är bättre att låta bli att prata om det på sättet det görs – särskilt med tanke på hur diskussioner i det här ämnet, precis som nu, lätt spårar ur totalt.

signatur

Testpilot & Twitter

JRA
Medlem

"Jag kommer inte att kommentera fler gånger på denna sida. Tack och hej.". - så gick det med det.

My bad. Jag skrev och postade det där strax innan jag såg att du postade ett nytt inlägg om att "diskutera nyheten" och kände då att jag ville kommentera det med.

Men det var bara det också. När jag loggar ut nu så är det för gott. Hej då och lycka till med sidan i framtiden med den attityden.

Moderator
Skrivet av JRA:

My bad. Jag skrev och postade det där strax innan jag såg att du postade ett nytt inlägg om att "diskutera nyheten" och kände då att jag ville kommentera det med.

Men det var bara det också. När jag loggar ut nu så är det för gott. Hej då och lycka till med sidan i framtiden med den attityden.

Det här är ingen flygplats... Du känner säkert till memen.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Inlägg rensade.

Detta igen, allihopa: håll er till att diskutera nyheten, tack.

Jag tycker att det kan bli lite konstigt när det första inlägget som antyder att spelet är "politiskt vinklat skräp" är kvar men när jag ställer en fråga angående vad detta innebär i detta fall raderas frågan?

Medlem

Sinnessjukt att man inte kan göra ett spel med en svart huvudkaraktär utan att folk direkt slänger någon DEI-stämpel på det. Vi vet ju knappt någonting om spelet, men en sån detalj är tydligen tillräckligt för att döma ut det helt. Jösses...

Tråkigt för dom som har jobbat på det iallafall, hoppas det ordnar sig.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Sinnessjukt att man inte kan göra ett spel med en svart huvudkaraktär utan att folk direkt slänger någon DEI-stämpel på det. Vi vet ju knappt någonting om spelet, men en sån detalj är tydligen tillräckligt för att döma ut det helt. Jösses...

Det har inte så mycket med hudfärgen, läggningen eller könet att göra, det rör sig om den påtvingade agendan och det är woke kulturens eget fel! Resultatet är att vanligt folk och gamers har blivit mer misstänksamma mot hela spelindustrin och detta har skapat en känsla av nolltolerans för många eftersom det är mer fokus på påtvingad politik än underhållning i dagens spel och media.
För 10-15 år sedan var det inte ett problem men nu sitter vi i det här läget tack vare en principlös skräpkultur som har invaderat all form av underhållningsmedia och det är jätte tråkigt.

EDIT: Man ser även liknande resultatet hos andra studios och utgivare, Ubisoft, Sony, Microsoft, Bioware, Bandai Namco bland andra.
De behandlar konsumenter som ett hinder istället för att lyssna och tjäna dem, det är inte lönsamt att fortsätta så och ju mer de försöker, desto värre kommer det bli för alla parter.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Det har inte så mycket med hudfärgen, läggningen eller könet att göra, det rör sig om den påtvingade agendan och det är woke kulturens eget fel! Resultatet är att vanligt folk och gamers har blivit mer misstänksamma mot hela spelindustrin och detta har skapat en känsla av nolltolerans för många eftersom det är mer fokus på påtvingad politik än underhållning i dagens spel och media.
För 10-15 år sedan var det inte ett problem men nu sitter vi i det här läget tack vare en principlös skräpkultur som har invaderat all form av underhållningsmedia och det är jätte tråkigt.

Vilken tur att det då släpps mer än bara ett fåtal spel varje år.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Alla inlägg som förklarade hur det ligger till har tydligen tyvärr tagits bort.

Redaktör
Skrivet av Nercis:

Det är inte påtvingat. Man kan bara låta bli att köpa spelet.

signatur
Medlem

Det är inte påtvingat. Man kan bara låta bli att köpa spelet.

Jag håller inte med. Många vet vilken studio det rör sig om och vad deras lead designer har uttalat sig om, vilket har varit skadligt för de själva och EA. Att rösta med plånboken håller jag med om.
Jag tror en av anledningarna att EA stänger ner Black Panther och studion har med uttalandet att göra och motreaktionen från konsumenterna. Samma anledning till varför DA Veilguard teamet fick gå. Att behandla sina konsumenter som ett hinder är helt enkelt inte lönsamt och jag tror EA samt andra företag har börjar förstå det med, till vis del.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fast det är ju inte ens sant.

Ingen (förutom ett fåtal rasister) klagar över att ett spel har "en svart huvudkaraktär", det är en halmdocka så det bara knastrar om det. Det som gör att folk slänger på en "DEI-stämpel" på det har snarare att göra med individer som står bakom spelet och deras beteenden.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Jag håller inte med. Många vet vilken studio det rör sig om och vad deras lead designer har uttalat sig om, vilket har varit skadligt för de själva och EA. Att rösta med plånboken håller jag med om.
Jag tror en av anledningarna att EA stänger ner Black Panther och studion har med uttalandet att göra och motreaktionen från konsumenterna. Samma anledning till varför DA Veilguard teamet fick gå. Att behandla sina konsumenter som ett hinder är helt enkelt inte lönsamt och jag tror EA samt andra företag har börjar förstå det med, till vis del.

Har aldrig hört talas om studion tidigare, men antar att du refererar till tidigare länkade YT-klipp, som visade en intervju från 2021, där en person uttalade sig om arbetssituationen i spelföretaget "Veritable Joy Studios", en studio som ägdes/ägs av personen ifråga (enligt Linkedin) under utvecklingen av dennes Indie-spel?

Alltså samma person som sedan, två år senare, fick anställning som "associative narrative designer" hos CliffHanger Games (d.v.s inte "Lead Designer") och arbetade där i ett år. Känns lite väl konspiratoriskt att påstå att en person, anställd i junior-roll i utvecklingsteamet och som avslutade sin anställning ett år senare, 2024, skulle ha påverkat CliffHanger Games till den grad att EA skulle stänga ner hela studion.

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Härligt att höra!

Medlem

Jävlar vad klickas nu. Dra en till om last of us 2 så är kvoten uppfylld.

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av matt76:

Har aldrig hört talas om studion tidigare, men antar att du refererar till tidigare länkade YT-klipp, som visade en intervju från 2021, där en person uttalade sig om arbetssituationen i spelföretaget "Veritable Joy Studios", en studio som ägdes/ägs av personen ifråga (enligt Linkedin) under utvecklingen av dennes Indie-spel?

Alltså samma person som sedan, två år senare, fick anställning som "associative narrative designer" hos CliffHanger Games (d.v.s inte "Lead Designer") och arbetade där i ett år. Känns lite väl konspiratoriskt att påstå att en person, anställd i junior-roll i utvecklingsteamet och som avslutade sin anställning ett år senare, 2024, skulle ha påverkat CliffHanger Games till den grad att EA skulle stänga ner hela studion.

Jag sa EN av anledningarna, det finns absolut flera och anledningar som hänger ihop med denna person. Hursomhelst, när du jobbar för ett företag och går ut på internet, på sociala medier och attackerar konsumenter eller folk i allmänhet så skadar du företaget och folk som jobbar och är associerade med dig. Det räcker med en person för att det ska ske, det är så internet fungerar. Matt Hanson från Avowed till exempel. De personer från DA Veilguard teamet som härjade och bråkade med konsumenter på sociala medier och vi alla vet hur det gick.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Jag sa EN av anledningarna, det finns absolut flera och anledningar som hänger ihop med denna person. Hursomhelst, när du jobbar för ett företag och går ut på internet, på sociala medier och attackerar konsumenter eller folk i allmänhet så skadar du företaget och folk som jobbar och är associerade med dig. Det räcker med en person för att det ska ske, det är så internet fungerar. Matt Hanson från Avowed till exempel. De personer från DA Veilguard teamet som härjade och bråkade med konsumenter på sociala medier och vi alla vet hur det gick.

Jo, för vissa så räcker det tydligen med en person, men alla håller inte med om det. Ni greppar ju som galningar efter nästa "kontrovers" så ni kan fortsätta skrika ut er politik och smutskasta spel och studios ni inte gillar. För att om ni inte vill ha det, då ska minsann ingen annan få det heller.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jo, för vissa så räcker det tydligen med en person, men alla håller inte med om det. Ni greppar ju som galningar efter nästa "kontrovers" så ni kan fortsätta skrika ut er politik och smutskasta spel och studios ni inte gillar. För att om ni inte vill ha det, då ska minsann ingen annan få det heller.

Tvärtom. Statistiken finns där, rätt framför ögonen på dig och du ser det lika klart och tydligt som alla andra. Det är som det är och det spelar ingen roll om vad du eller jag tycker om den saken men om du förnekar det så är det ditt val.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Tvärtom. Statistiken finns där, rätt framför ögonen på dig och du ser det lika klart och tydligt som alla andra. Det är som det är och det spelar ingen roll om vad du eller jag tycker om den saken men om du förnekar det så är det ditt val.

Intressant. Länka gärna till "statistiken" som du hänvisar till. Bör vara vetenskapligt, objektivt, insamlad statistik i så fall, annars blir det direkt irrelevant.

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Intressant. Länka gärna till "statistiken" som du hänvisar till. Bör vara vetenskapligt, objektivt, insamlad statistik i så fall, annars blir det direkt irrelevant.

"Länka till källor jag gillar, annars gäller det inte!"

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Har ingenting med att det är en svart huvudkaraktär och har aldrig varit det från dag ett i något spel. Och nej det kommer inte ordna sig, nyckeln är vriden och dödsdomen är lagd. Detta är EA när de stänger en studio då stänger de, att hoppas på något annat nu är bara förnekelse. Vill man spela något nu med Black panther så får man vänta på Marvel 1943: Rise of Hydra.

12
Skriv svar
OSZAR »