Diskutera – Bästa Nintendo-spelet genom tiderna!
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Bra när det kom, bra nu.
Agree 100%
För min del har Baldurs Gate 3 slagit allt jag tidigare spelat. Och då har jag spelat spel sedan min första dator, en VIC 20. Jag tror att mitt förra bästa spel innan BG3 släpptes var Zelda A Link to the past.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Bra när det kom, bra nu.
Absolut, ett spel jag försöker spela igenom en regning höstdag varje år.
Super Mario 64 sett till helheten.
Håller med! Förutom att grafiken åldrats... Måste därför säga A Link to the Past pga tidlös pixelart. Tycker dock även Pokémon Red, Blue, Yellow står sig som genialt koncept.
Alltid det svåra med att man kan aldrig vara bättre än bäst av sin tid.
Jag säger Super Mario World.
Helt sjukt att en lanserings-titel till SNES var så bra.
Annars säger jag Zelda TotK/BotW
Friheten att tackla saker på.olila sätt var magisk. Spelade med min fru och vi läste alltid pussel, resor och strider på olika sätt. Var bara kul att göra saker i spelen
Bubblare: Super Mario Galaxy
Renaste form av spelglädje.
Svårt för mig som inte spelat sååå många Nintendospel ändå. Super Mario Bros var ju fantastiskt för sin tid, men sedan kom ju bättre uppföljare.
Super Mario 64 och Zelda - Ocarina of Time var ju också fantastiska för sin tid, men många äldre 3D-spel har ju åldrats med vanrykte pga att grafiken ser så sjukt daterad ut. 2D-spel har ofta klarat tidens nötning bättre.
Ocarina of Time på Nintendo 64 är faktiskt inte kul att spela idag. Däremot är Gamecube-versionen bättre rent grafikmässigt, och det går att spela även på Wii och Wii U. Använde https://github.com/Admentus64/Patcher64Plus-Tool och lite annat för att krångla in det på en Wii och Wii U, kommer inte ihåg vad som funkade bäst men det gav en "riktig" upplevelse, till skillnad från att köra i emulator på en PC exempelvis.
Det nämns otroligt många icke-Nintendo-spel i tråden, måste jag säga.
Nintendo har ju levererat så otroligt många bra spel genom åren att det är svårt att bara välja ett och det beror lite på dagsformen, men för mig står det mellan Super Mario Galaxy och Donkey Kong Country (viss risk för att kasta sten i glashus med tanke på mitt inledande stycke). Det förra för att det är ren spelglädje, som någon redan skrivit. Det är ett sådant spel som man kommer på sig själv med att ha odelat kul i när man spelar och som man aldrig vill ska ta slut. DKC för det tighta gameplayet, den undersköna grafiken och den helt otroliga musiken (Gang-Plank Galleon!!!!!!).
Finns sååå mååånga bra men Super Mario World till Snes eller Zelda Ocarina of Time till N64 är det nog för min del