Renegade – 80-talets viktigaste slagsmål

Renegade – 80-talets viktigaste slagsmål

Strax under ett år efter att arkadslagsmålet “Nekketsu Renegade” släpptes lös till Famicom så kom äntligen USA-släppet i januari 1988 – men vart tog Kunio-kun vägen?!

Det här spelet är en del av retrosamlingen “Double Dragon & Kunio-kun Retro Brawler Bundle”. Samlingen är släppt till Playstation 4 och Switch.

Ursprunglig konsol: NES
Utvecklare: Technōs Japan
Genre: Beat ‘em up
Release: 1988

Ja, den här recensionen bygger alltså på NES-portningen av “Nekketsu Renegade Kunio-kun”, som jag tidigare recenserat här. Den västerländska versionen heter kort och gott “Renegade” och även om spelet i sig spelas identiskt så är det ändå mycket som inte är sig likt! Jag vet inte varför, men trots att grafiken ofta var vansinnigt primitiv i gamla 80-talslir så kände publishers ändå ett starkt behov av att överlokalisera varenda pixel i de spel som ansågs vara föööhhrrr japanska.

Så, eh, de raderade helt enkelt allt om vår kära Kunio-kun och bytte ut honom mot... Mr. K.

Japp.

Och ni vet hela den där backstoryn med att Kunios polare Hiroshi blir mobbad och kidnappad av värstingar med yakuzan i släptåg? Borta... och ersatt med, ingenting? All form av story (och således även unik identitet) är helt bortkapad ur “Renegade”. Jag tror att huvudpersonens flickvän är kidnappad istället, men det spelar egentligen ingen roll då även slutsekvensen strukits helt och spelet går istället direkt till credits när slutbossen Sabu är besegrad – snopet, va?

Nåväl, bortsett detta är ändå “Renegade” en helt OK lokalisering av Famicom-titeln. Någon tittade väl på klassiska actionfilmen “The Warriors” lite väl många gånger, för både spelets box art såväl som miljöerna är som hämtade ur den kultklassiska filmens 70-talstappning av ett gatugängsinvaderat New York City där inte en människa går säker. Istället för Shinjuku och Yokohama får vi fightas i tunnelbanan och i hamnen i Amerikas största stad. De japanska skolflickorna med handväskorna och martial arts-gubbarna är utbytta mot mer generiska street thugs. Lokaliseringen stör mig inte överdrivet mycket, faktiskt, men det känns ändå som att en god dos portion charm och identitet försvann någonstans på vägen över Stilla havet.

Annars är “Renegade” ett precis lika bra spel som “Nekketsu Renegade”, med samma styrkor och svagheter. Musiken är oförändrad (fantastisk!) och den förbannade labyrinten på sista banan är kvar... Alltså, om de skulle ha kapat något så borde det ha varit labyrinten, just saying.

Men vet du? Intet ont som inte för något gott med sig, som man brukar säga. Det berättas nämligen att när “Nekketsu Renegade”-regissören Yoshihisa Kishimoto fick i uppdrag att göra en uppföljare till det här spelet så ville han undvika att behöva göra lika många grafiska ändringar igen inför den amerikanska lanseringen.

Han bestämde sig därför för att göra något som inte var lika utpräglat japanskt nästa gång. Resultatet blev en av beat ‘em up-genrens absoluta klassiker genom alla tider – “Double Dragon!” Att “Double Dragon”-serien från början är en avknoppning från Kunio-kun-serien är ett stycke fascinerande trivia som också förklarar varför det finns spår av, eller blinkningar åt, “Double Dragon”-spelen även i senare Kunio-spel.

Det här spelets Mr. K är jag osäker på om han någonsin kom tillbaka... Men snart är jag tillbaka med en recension av det första Kunio-kun-spelet med sporttema!

Se det som ett löfte eller ett hot – Kunio-serien har bara börjat!

Renegade
3
Bra
+
Ett av 80-talets viktigaste spel
+
Första Kunio-spelet i väst, även om vi inte visste det då...
+
Lätt att plocka upp, svårt att lägga ner
-
Känns väldigt gammalt idag
-
Labyrintspringandet är fortfarande helstörigt
-
Tror det är omöjligt på Hard (på riktigt, alltså)
-
Vart fan är Kunio?
Det här betyder betygen på FZ

Det här är #2 i min recensionskavalkad av Kunio-spel, övriga delar hittar du här!

Härnäst: Efter att Kunio-kun introducerats i “Renegade” så är det dags att vila knytnävarna en stund! För i “Nekketsu High School Dodgeball Club” är det dags för Kunio att axla kaptensbindeln då han och hans skolkamrater åker världen runt för att lira spökboll – recension inom kort!

Visste du att amerikanska “Renegade”-spelet i sig självt faktiskt blev grunden för ännu en spinoff-serie, som dock inte hade något med de ursprungliga skaparna att göra? Den brittiska spelstudion Ocean Software spann vidare på “The Warriors”-temat och levererade “Target: Renegade” (1988) och “Renegade III: The Final Chapter” (1989) till bland annat NES, Spectrum och Commodore 64. Dessa ingår dock inte bland de officiella Kunio-spelen och kommer därför inte recenseras här.

Skribent

Har det här spelet något att göra med River City-serien?

Förövrigt trodde jag först du recenserat Renegade-serien med Lorenzo Lamas

signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Har det här spelet något att göra med River City-serien?

Förövrigt trodde jag först du recenserat Renegade-serien med Lorenzo Lamas

https://youtu.be/-F_Tk3Ep8oU?si=WHZ7yItQacKrM2k7

Absolut, det har det!

River City Ransom till NES heter i Japan Downtown Nekketsu Monogatari och är det tredje spelet i Kunio-kun-serien! Efter RCR blev River City-serien en egen underserie/spinoff till Kunio-kun-serien. Jag har inte spelat de senaste River City-spelen... men jag tror de behåller Kunio-kopplingen även i väst, fastän RCR inte gjorde det.

Med det sagt... Kronologin kring Kunio-kun och alla spinoffs och skumma lokaliseringar skulle behöva en mindre avhandling i sig självt för det är minst sagt rörigt 😅😂

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Absolut, det har det!

River City Ransom till NES heter i Japan Downtown Nekketsu Monogatari och är det tredje spelet i Kunio-kun-serien! Efter RCR blev River City-serien en egen underserie/spinoff till Kunio-kun-serien. Jag har inte spelat de senaste River City-spelen... men jag tror de behåller Kunio-kopplingen även i väst, fastän RCR inte gjorde det.

Med det sagt... Kronologin kring Kunio-kun och alla spinoffs och skumma lokaliseringar skulle behöva en mindre avhandling i sig självt för det är minst sagt rörigt 😅😂

Känns typ som att Yakuzaspelen är en spinnoff på Kunio, med alla subspel de innehåller och spinnoffs de har.

Medlem

Renegade och uppföljaren Target: Renegade är gamla favoriter. Fan vad kul de var när det begav sig!

signatur

I drank what?

Skrivet av AdamMK:

Känns typ som att Yakuzaspelen är en spinnoff på Kunio, med alla subspel de innehåller och spinnoffs de har.

Hah! Inte omöjligt

Skrivet av Mirage:

Renegade och uppföljaren Target: Renegade är gamla favoriter. Fan vad kul de var när det begav sig!

Hade inte hört talas om uppföljarna till hemdatorerna innan jag började min Kunio-bonanza! Spelade du till NES eller C64?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Arkadversionen går att köpa till PS4 och Switch om man är sugen att pröva på den istället för NES-versionen.

Nice! Arkadversionen är ju klart mer detaljerad, men den är faktiskt ännu kortare än NES-spelet... Är sugen på att testa denna, men känns lite saftigt med prislappen för ett spel som tar typ 15-20 min att dra igenom.

På rea: absolut!

Edit: ser ut som arkadversionen bara är den amerikanska lokaliseringen? Synd isf, hade varit nice med både JP/US att välja mellan.

En kul sak med den här Famicom/NES-samlingen jag recenserar spel ur just nu är ju att den innehåller mängder med tidigare Japan-exklusiva Kunio-spel som översatts till engelska för första gången!

Skribent

Absolut, det har det!

Jag kan rekommenderar River City Girls-spelen. Riktigt bra beat'em'ups.

Visst tillhör Nintendo World Cup också någon spin-off-grej till River City? Grafiken är ju fan likadan...

Sjukt bra spel också.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hah! Inte omöjligt
Hade inte hört talas om uppföljarna till hemdatorerna innan jag började min Kunio-bonanza! Spelade du till NES eller C64?

haha, jag spelade på Spectrum 128k+2

signatur

I drank what?

Jag kan rekommenderar River City Girls-spelen. Riktigt bra beat'em'ups.

Visst tillhör Nintendo World Cup också någon spin-off-grej till River City? Grafiken är ju fan likadan...

https://www.youtube.com/watch?v=mPKoHVO5g3o

Sjukt bra spel också.

Jo, det finns en koppling! Nintendo World Cup är ett lokaliserat och re-skinnat Kunio-spel där Nintendo faktiskt tog över alla rättigheter osv och var publisher i väst.

I originalspelet spelar man som Kunio och hans skolkamrater ur dodgeball-teamet, som får hoppa in i en skolturnering i fotboll då det ordinarie fotbollslaget alla har blivit magsjuka, eller nåt sånt. Hela backstoryn med lagets coach Misako är helt bortkapad ur NWC tyvärr! Meeeeeen, Misako är ju med i River City Girls-serien senare, men det var i japanska versionen av NWC (Nekketsu Kōkō Dodgeball Bu: Soccer Hen) hon först introducerades!

Och, ehh, vilket intro hon gör där! Det är så här hon övertalar dodgeball-killarna att ställa upp i fotbollsturneringen (nej, jag hittar inte på detta...)

Jag kommer lägga upp en recension av den japanska versionen av fotbollsspelet när vi kommer dit i kronologin... Tyvärr är inte NWC inkluderat i denna samling då det verkar som Nintendo har rättigheterna till den, om jag förstått saken rätt.

Det kommer också en recension på uppföljaren till fotbollsspelet! Japp, faktum är att det kom en Japan only-uppföljare till Nekketsu Soccer/NWC! Jäkla synd att den aldrig släpptes i väst som NWC2, för den är grym.

Skrivet av Mirage:

haha, jag spelade på Spectrum 128k+2

Där ser man! Jag har verkligen usel koll på de gamla hemdatorerna -- föddes väl lite för sent för det -- men kul med en riktigt old school gamer! Mina tidigaste gaming-minnen var NES och en gammal Game & Watch, hah.

Medlem

Lustigt att ni pratar om rcr, jag spelar genom det på nes igen just nu, blir väl några minuter per dag haha.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Jo, det finns en koppling! Nintendo World Cup är ett lokaliserat och re-skinnat Kunio-spel där Nintendo faktiskt tog över alla rättigheter osv och var publisher i väst.

I originalspelet spelar man som Kunio och hans skolkamrater ur dodgeball-teamet, som får hoppa in i en skolturnering i fotboll då det ordinarie fotbollslaget alla har blivit magsjuka, eller nåt sånt. Hela backstoryn med lagets coach Misako är helt bortkapad ur NWC tyvärr! Meeeeeen, Misako är ju med i River City Girls-serien senare, men det var i japanska versionen av NWC (Nekketsu Kōkō Dodgeball Bu: Soccer Hen) hon först introducerades!

Och, ehh, vilket intro hon gör där! Det är så här hon övertalar dodgeball-killarna att ställa upp i fotbollsturneringen (nej, jag hittar inte på detta...)
https://ricedigital.co.uk/wp-content/uploads/2022/05/Nekketsu...

Jag kommer lägga upp en recension av den japanska versionen av fotbollsspelet när vi kommer dit i kronologin... Tyvärr är inte NWC inkluderat i denna samling då det verkar som Nintendo har rättigheterna till den, om jag förstått saken rätt.

Det kommer också en recension på uppföljaren till fotbollsspelet! Japp, faktum är att det kom en Japan only-uppföljare till Nekketsu Soccer/NWC! Jäkla synd att den aldrig släpptes i väst som NWC2, för den är grym.
Där ser man! Jag har verkligen usel koll på de gamla hemdatorerna -- föddes väl lite för sent för det -- men kul med en riktigt old school gamer! Mina tidigaste gaming-minnen var NES och en gammal Game & Watch, hah.

Kul med fler recensioner! Jag har alltid tyckt Nintendo World Cup var märkligt våldsamt för att vara ett "Nintendo-spel". Liksom du kan ju slå hela motståndarlaget så alla ligger nedslagna på planen och det känns som mycket fokus är på just våldet på planen. Men rätt kul det där att det finns ett River City-universum, och kul att få hör och se mer av det i dina recensioner!

signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Hipshot:

Lustigt att ni pratar om rcr, jag spelar genom det på nes igen just nu, blir väl några minuter per dag haha.

Riktig kultklassiker, ju! Har recension på både det samt Downtown Nekketsu Story (originalet, med Kunio!) som kommer läggas upp här... Snart! Nästa spel i Kunio-kronologin är dock Nekketsu High School Dodgeball Club (Super Dodge Ball i NES/USA).

Kul med fler recensioner! Jag har alltid tyckt Nintendo World Cup var märkligt våldsamt för att vara ett "Nintendo-spel". Liksom du kan ju slå hela motståndarlaget så alla ligger nedslagna på planen och det känns som mycket fokus är på just våldet på planen. Men rätt kul det där att det finns ett River City-universum, och kul att få hör och se mer av det i dina recensioner!

Ja, jag har alltid varit fascinerad av Kunio-spelen ända sedan jag anade att de hängde ihop på nåt mystiskt sätt som liten, så när jag väl kom över den här fina Famicom/NES-samlingen tänkte jag

"äh vad fan, har nån nånsin recenserat alla gamla Kunio-spel på svenska tidigare??? Det är helt idiotiskt, så jag borde göra det, lol"

och efter det har jag bara nött Kunio-spel nu i typ tre månader... Send help! 😅😂

Medlem

https://ricedigital.co.uk/wp-content/uploads/2022/05/Nekketsu...

När NES var ny var jag 15 och fattig, så fick spela hemma hos polare som hade NES. Lyckades dock få uppgraderat till en Amiga 500 hemma.

signatur

I drank what?

Skrivet av Mirage:

När NES var ny var jag 15 och fattig, så fick spela hemma hos polare som hade NES. Lyckades dock få uppgraderat till en Amiga 500 hemma.

Ah! Amiga är ett stort svart hål i mina spelkunskaper, fastän jag gillar retro. Kanske borde ta tag i det nångång.

KoP
Medlem

Target Renegade håller man varmt om hjärtat då det var ett favoritspelen när man lirade på C64'a. Musiken utav Gary Biasillo är väl det som lever kvar mest i minnet.

Har även kört dom andra Renegade spelen men fastnade aldrig för dom på samma sätt.

Medlem

Ah! Amiga är ett stort svart hål i mina spelkunskaper, fastän jag gillar retro. Kanske borde ta tag i det nångång.

Vansinnigt bra spelbibliotek för sin tid!!! Wings (finns PC remaster också), It Came From the Desert, Lords of the Rising Sun, Supercars II... listan kan göras lång!

signatur

I drank what?

Skrivet av KoP:

Target Renegade håller man varmt om hjärtat då det var ett favoritspelen när man lirade på C64'a. Musiken utav Gary Biasillo är väl det som lever kvar mest i minnet.

Har även kört dom andra Renegade spelen men fastnade aldrig för dom på samma sätt.

https://youtu.be/kJcgf_8ugDs?si=pu3K9bVpWVu6xg_t

Riktigt fin låt! Man tackar för det

Skrivet av Mirage:

Vansinnigt bra spelbibliotek för sin tid!!! Wings (finns PC remaster också), It Came From the Desert, Lords of the Rising Sun, Supercars II... listan kan göras lång!

Får kolla upp om det finns nån bra "mini-konsol" eller så!

Medlem

Får kolla upp om det finns nån bra "mini-konsol" eller så!

The A500 Mini släpptes för 3 år sedan och har en hyfsad samling spel, inklusive ovannämnda Super Cars II. Men verkar tyvärr vara utsåld nu?

Skrivet av Kazutoyo:

The A500 Mini släpptes för 3 år sedan och har en hyfsad samling spel, inklusive ovannämnda Super Cars II. Men verkar tyvärr vara utsåld nu?

Hm, det kanske kan vara nåt! Som retro-nörd går det ju inte för sig att ha missat Amiga helt

Medlem

Hm, det kanske kan vara nåt! Som retro-nörd går det ju inte för sig att ha missat Amiga helt

Går nog att hitta en A500 mini på Tradera. Men vill man ha bra prestanda på emulering och ändå vara legitim, så kan man köpa Amiga OS 3.2 och kickstarts. Sedan köra WinUAE eller något på en Raspberry Pi 4 eller nyare. A500 mini går att hacka så man kan lägga till mer spel. Men prestandan är inte jättebra om man skall spela senare Amiga 1200 spel.

signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar
OSZAR »